2015. február 1., vasárnap

A Williams nem hisz a Ferrari és a McLaren által használt orr-megoldásban

A Williamsnél nem voltak elégedettek a Ferrari és a McLaren által választott megoldással, így eltérő orrkúppal vágnak neki a 2015-ös idénynek. A grove-iak a tavalyi autó erősségeire építettek az FW37-essel, és jelentős előrelépést várnak aerodinamikai téren.

Tavalyi remeklése után idén bizonyítania kell a Williamsnek, hogy felnőtt a feladathoz, s hosszabb távon is képes megvetni a lábát az élmezőnyben. A csapat már múlt héten közzétett számítógépes grafikákat 2015-ös autójáról, ám azt versenyzői, Felipe Massa és Valtteri Bottas ma Jerezben a teszt előtt hivatalosan is leleplezték.

FW37
FW37


Az FW37-es sokban hasonlít elődjére, a csapat elmondása szerint igyekeztek is építeni a 2014-es modell erősségeire. Kis légellenállás, magas végsebesség, jó fogyasztási mutatók, fékstabilitás, megfelelő tapadás – ezek azok a tulajdonságok, amelyeket szerettek volna megtartani. S emellett komoly előrelépést akartak elérni az aerodinamika, a leszorítóerő terén.

Utóbbi cél elérését megnehezítették a 2015-ös új orrszabályok, melynek következtében csaknem 10%-os leszorítóerő-veszteséget kellett kompenzálniuk. „Sok időnkbe telt, mire visszanyertük az elveszített leszorítóerőt. Meglepett minket, mekkora feladat ez” – ismerte el Pat Symonds, a csapat technikai igazgatója.

A Williams a tesztfázisban több orrmegoldást is kipróbált, mire eljutott a mostani verzióhoz. Elmondásuk szerint a Ferrarinál vagy a McLarennél is látott, hosszabbra nyúló orrkúpot is tesztelték – de az eredmények nem győzték meg őket. „Az ilyen hosszú orral nem tudtunk zöldágra vergődni. Nálunk a rövidebb változat működött” – árulja el Rob Smedley, az istálló főmérnöke. Az Auto Motor und Sport pedig hozzáteszi, hogy a törésteszt sikeres teljesítéséhez a csapatnak egy 5 centiméter hosszúságú nyúlványt is ki kellett alakítania az orron, mely amúgy a Mercedes tavalyi megoldására hajaz.

A grove-iak a megoldásnak köszönhetően meglehetősen nagy helyet tudtak kialakítani az első szárnyat tartó két pillér között, s ezáltal nagy mennyiségű levegőt tudnak az autó alá terelni. Hasonló elvet követnek ezzel, mint a Red Bull. Mivel a megoldás az autó hátuljának viselkedésére is kihatással lesz, várhatóan a vezethetőség is megváltozik.

Az új autó oldaldobozai igen karcsúcsra sikeredtek, az Auto Motor und Sport pedig a borítás egy különlegességére is felhívta a figyelmet: a váltót egy, a felszín alatt megfigyelhető második borítással is ellátták, melynek a felső résszel való találkozásánál lép ki a forró levegő a motortérből. Ezt a kialakítást már tavaly is alkalmazta a csapat, viszont egyetlen rivális sem másolta még le azt.

Az átlagtól eltérő utat járt a csapat a hátsó szárny rögzítése terén is. Sokakkal ellentétben ők nem alkalmaznak középső tartópillért, ehelyett a két véglap rögzíti a szárnyat az autóhoz, s a diffúzor felett keresztben egy további szárnyelemet helyeztek el. Ezt, az általuk tavaly is alkalmazott megoldást idén a McLaren is átvette.

A Williams számára nem lesz egyszerű feladat javítani a tavalyi konstruktőri harmadik helyezésen, de talán megtartani sem.

Tovább >>>>
Forrás: Auto Motor und Sport, Williams

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése